Internat SOSW w Bełchatowie


Idź do treśći

Program Samorzadu

Samorząd Internatu

Untitled 1

Program Samorządu Wychowanków Internatu w Specjalnym

Ośrodku Szkolno – Wychowawczym w Bełchatowie.

( opracowany na okres 3 lat)

 

W ośrodku kształcą się uczniowie z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim i umiarkowanym. Głównym celem ośrodka jest przygotowanie ich do prawidłowego funkcjonowania w społeczeństwie. Osiągnąć ten cel można m.in. poprzez rozwijanie samorządności wychowanków, rozbudzając przy tym aktywność własną wychowanków, inicjatywę czy umiejętność podejmowania decyzji.

Kierując się troską o prawidłowy przebieg procesu rewalidacji postanowiłyśmy opracować program, którego realizacja posłuży zapewnieniu wychowankom pełnego poczucia samorządności. Dzięki temu będą oni mogli załatwiać własne sprawy, z własnej inicjatywy.

 

Warunki realizacji programu

 

W internacie SOSW w Bełchatowie przebywają dzieci i młodzież od 9 do 20 r. ż. Są to uczniowie szkoły podstawowej, gimnazjum i szkoły zawodowej. Przebywają w internacie najczęściej ze względu na dużą odległość ośrodka od miejsca ich zamieszkania, co utrudnia codzienny dojazd do szkoły.

Nasi wychowankowie charakteryzują się bardzo zróżnicowanym stopniem samodzielności w pracach samoobsługowych. Różny jest również stopień ich uspołecznienia (zwłaszcza tych nowo przyjętych do internatu. Są to dzieci mające często poważne trudności w nawiązywaniu kontaktów, izolujące się od grupy. Jest to spowodowane upośledzeniem umysłowym, a także zaburzeniami sfery emocjonalnej, niewłaściwymi relacjami dziecko - ---- rodzice oraz zaniedbaniem środowiskowym. Większość wychowanków jest mało aktywna, preferuje bierny tryb życia, nie ma zainteresowań własnych. Nowo przyjęci do internatu często nie mają ukształtowanych nawyków higieniczno – zdrowotnych. Swoją aktywność ograniczają do zaspokojenia potrzeb własnych, nie zwracając uwagi na potrzeby innych.

 

Cele ogólne programu

 

 

Biorąc pod uwagę specyficzne właściwości psychofizyczne oraz złe nawyki i przyzwyczajenia większości naszych wychowanków założyłyśmy następujące cele:

 

1. Integrowanie zbiorowości internackiej

2. Wyzwalanie aktywności własnej

3. Wdrażanie do aktywnego spędzania czasu

4. Podnoszenie stopnia uspołecznienia:

    - kształtowanie właściwych kontaktów z innymi,

    - dostrzeganie potrzeb innych

5. Zaspokojenie potrzeb tj. potrzeby bezpieczeństwa, przynależności do grupy,

    samodzielności.

 

Realizacja programu

 

Program realizowany jest w oparciu o metodę samorządową. Na początku każdego semestru odbywa się zebranie, podczas którego omawiane są zadania i sposoby ich realizacji na najbliższe pół roku. Odbywają się również spotkania sekcji działających w internacie związane z realizacją zaplanowanych działań.

 

Program zakłada realizację następujących zadań:

1. Organizacja Samorządu Wychowanków

2. Sprawy porządkowo – gospodarcze

3. Tradycje i obrzędowość

4. Pomoc koleżeńska

5. Udział w rozwiązywaniu problemów pojawiających się w internacie.

 

Szczegółowe zadania i formy ich realizacji opisane są poniżej.

ZADANIA DO  REALIZACJI
ZADANIA DO
REALIZACJI
FORMY REALIZACJI TERMIN REALIZACJI ODPOWIEDZIALNI
1. ORGANIZACJA
SAMORZĄDU
WYCHOWANKÓW:

a. Wybór Rady
Samorządu,
przewodniczącego i
zastępcy oraz
kierowników i członków
sekcji.

b. opracowanie Programu
SWI (na 3 lata) oraz
planu pracy na każdy rok
działalności.
- uświadomienie wychowankom
potrzeby działania SWI oraz
potrzeby rozwijania
samorządności w internacie -
pogadanki.
- zapoznanie z zasadami
demokracji (ewent.
przypomnienie tych zasad)
- przeprowadzenie wyborów i
ogłoszenie wyników.
- udział w zebraniach SWI
do października
każdego roku
działalności.





do 09.2007r.

na bieżąco

do 09 2007 r.
09. 2008 r.
09. 2009 r.
opiekunowie SWI









opiekunowie SWI
2. SPRAWY
PORZĄDKOWO -
GOSPODARCZE:


a. Dbałość o estetykę i
porządek w sypialniach i
na korytarzu.













b. Troska o sprzęt będący
na wyposażeniu internatu




- czuwanie nad ładem i
porządkiem realizacja programu
i planów pracy (prowadzenie
konkursu czystości po
uprzednim opracowaniu
regulaminu tego konkursu).
- prace porządkowe wokół
budynku internatu (grabienie
liści, zbieranie papierków,
odśnieżanie).
- praca w komisjach
konkursowych
- aktualizowanie kącika SWI.


-sprawdzanie stanu sprzętu i
wyposażenia oraz udział w
planowaniu zakupu potrzebnego
sprzętu.
-zgłaszanie napraw.




na bieżąco





w miarę potrzeby








na bieżąco



w miarę potrzeby




sekcja sanitarno -
porządkowa








sekcja kulturalno -
oświatowa



sekcja sanitarno
-porządkowa





3. TRADYCJE I
OBRZĘDOWOŚĆ:

a. Wdrażanie do
kultywowania tradycji,
wskazywanie ciekawych
form spędzania czasu
wolnego. Wyzwalanie
aktywności.














b. Tworzenie klimatu
wzajemnej sympatii,
rozwijanie takich cech
jak: koleżeństwo,
przyjaźń.




-organizowanie i udział w
imprezach i
uroczystościach w internacie
.m .in. z okazji Dnia Edukacji
Narodowej, Dnia Chłopaka,
Andrzejek, Dnia Kobiet,
Walentynek, dyskoteki
integracyjne.
- przygotowywanie kartek
okolicznościowych, drobnych
upominków.
- pieczenie ciasta i
przygotowywanie
poczęstunków.
- przygotowywanie dekoracji,
- organizowanie konkursów.

- organizowanie spotkań przy
herbacie,
- pieczenie kiełbasek,
- wspólne pamiątkowe zdjęcia.




na bieżąco
















na bieżąco



opiekunowie SWI,
sekcja kult.- ośw.















opiekunowie, sekcja
kulinarna, kulturalno -
oświatowa.
4. POMOC KOLEŻEŃSKA:

a. Udzielanie pomocy w
nauce - wzmacnianie
więzi między
wychowankami


- organizowanie pomocy w
odrabianiu prac domowych,
uzupełnianie braków
wiadomościach.


w miarę potrzeby


sekcja kult. - oświat.
5. UDZIAŁ W
ROZWIĄZYWANIU
PROBLEMÓW:

a. Łagodzenie sporów i
rozstrzyganie konfliktów
między wychowankami.




- utworzenie i aktywne działanie
Sądu Koleżeńskiego




w miarę potrzeby



kierownik internatu,
opiekunowie SWI,
kierownicy sekcji,
przewodniczący SWI,
zastępca przew.
Program opracowały:

Ewa Smużna , Anetta Bodasińska

Sub-Menu:


opracowanie: wychowawcy SOSW w Bełchatowie | lwoak@poczta.onet.pl

Powrót do treści | Przejdź do głónego menu