Główne menu:
Samorząd Internatu
Program
Samorządu Wychowanków Internatu w Specjalnym
Ośrodku Szkolno – Wychowawczym w Bełchatowie.
( opracowany na okres 3 lat)
W ośrodku kształcą się uczniowie z upośledzeniem umysłowym w
stopniu lekkim i umiarkowanym. Głównym celem ośrodka jest przygotowanie ich do
prawidłowego funkcjonowania w społeczeństwie. Osiągnąć ten cel można m.in.
poprzez rozwijanie samorządności wychowanków, rozbudzając przy tym aktywność
własną wychowanków, inicjatywę czy umiejętność podejmowania decyzji.
Kierując się troską o prawidłowy przebieg procesu rewalidacji
postanowiłyśmy opracować program, którego realizacja posłuży zapewnieniu
wychowankom pełnego poczucia samorządności. Dzięki temu będą oni mogli załatwiać
własne sprawy, z własnej inicjatywy.
Warunki realizacji programu
W internacie SOSW w Bełchatowie przebywają dzieci i młodzież od 9
do 20 r. ż. Są to uczniowie szkoły podstawowej, gimnazjum i szkoły zawodowej.
Przebywają w internacie najczęściej ze względu na dużą odległość ośrodka od
miejsca ich zamieszkania, co utrudnia codzienny dojazd do szkoły.
Nasi wychowankowie charakteryzują się bardzo zróżnicowanym
stopniem samodzielności w pracach samoobsługowych. Różny jest również stopień
ich uspołecznienia (zwłaszcza tych nowo przyjętych do internatu. Są to dzieci
mające często poważne trudności w nawiązywaniu kontaktów, izolujące się od
grupy. Jest to spowodowane upośledzeniem umysłowym, a także zaburzeniami sfery
emocjonalnej, niewłaściwymi relacjami dziecko - ---- rodzice oraz zaniedbaniem
środowiskowym. Większość wychowanków jest mało aktywna, preferuje bierny tryb
życia, nie ma zainteresowań własnych. Nowo przyjęci do internatu często nie mają
ukształtowanych nawyków higieniczno – zdrowotnych. Swoją aktywność ograniczają
do zaspokojenia potrzeb własnych, nie zwracając uwagi na potrzeby innych.
Cele ogólne programu
Biorąc pod uwagę specyficzne właściwości psychofizyczne oraz złe
nawyki i przyzwyczajenia większości naszych wychowanków założyłyśmy następujące
cele:
1. Integrowanie zbiorowości internackiej
2. Wyzwalanie aktywności własnej
3. Wdrażanie do aktywnego spędzania czasu
4. Podnoszenie stopnia uspołecznienia:
- kształtowanie właściwych kontaktów z innymi,
- dostrzeganie potrzeb innych
5. Zaspokojenie potrzeb tj. potrzeby bezpieczeństwa,
przynależności do grupy,
samodzielności.
Realizacja programu
Program realizowany jest w oparciu o metodę samorządową. Na
początku każdego semestru odbywa się zebranie, podczas którego omawiane są
zadania i sposoby ich realizacji na najbliższe pół roku. Odbywają się również
spotkania sekcji działających w internacie związane z realizacją zaplanowanych
działań.
Program zakłada realizację następujących zadań:
1. Organizacja Samorządu Wychowanków
2. Sprawy porządkowo – gospodarcze
3. Tradycje i obrzędowość
4. Pomoc koleżeńska
5. Udział w rozwiązywaniu problemów pojawiających się w
internacie.
Szczegółowe zadania i formy ich realizacji opisane są poniżej.
ZADANIA DO REALIZACJI |
FORMY REALIZACJI | TERMIN REALIZACJI | ODPOWIEDZIALNI |
1. ORGANIZACJA SAMORZĄDU WYCHOWANKÓW: a. Wybór Rady Samorządu, przewodniczącego i zastępcy oraz kierowników i członków sekcji. b. opracowanie Programu SWI (na 3 lata) oraz planu pracy na każdy rok działalności. |
- uświadomienie wychowankom potrzeby działania SWI oraz potrzeby rozwijania samorządności w internacie - pogadanki. - zapoznanie z zasadami demokracji (ewent. przypomnienie tych zasad) - przeprowadzenie wyborów i ogłoszenie wyników. - udział w zebraniach SWI |
do października każdego roku działalności. do 09.2007r. na bieżąco do 09 2007 r. 09. 2008 r. 09. 2009 r. |
opiekunowie SWI opiekunowie SWI |
2. SPRAWY PORZĄDKOWO - GOSPODARCZE: a. Dbałość o estetykę i porządek w sypialniach i na korytarzu. b. Troska o sprzęt będący na wyposażeniu internatu |
- czuwanie nad ładem i porządkiem realizacja programu i planów pracy (prowadzenie konkursu czystości po uprzednim opracowaniu regulaminu tego konkursu). - prace porządkowe wokół budynku internatu (grabienie liści, zbieranie papierków, odśnieżanie). - praca w komisjach konkursowych - aktualizowanie kącika SWI. -sprawdzanie stanu sprzętu i wyposażenia oraz udział w planowaniu zakupu potrzebnego sprzętu. -zgłaszanie napraw. |
na bieżąco w miarę potrzeby na bieżąco w miarę potrzeby |
sekcja sanitarno - porządkowa sekcja kulturalno - oświatowa sekcja sanitarno -porządkowa |
3. TRADYCJE I OBRZĘDOWOŚĆ: a. Wdrażanie do kultywowania tradycji, wskazywanie ciekawych form spędzania czasu wolnego. Wyzwalanie aktywności. b. Tworzenie klimatu wzajemnej sympatii, rozwijanie takich cech jak: koleżeństwo, przyjaźń. |
-organizowanie i udział w imprezach i uroczystościach w internacie .m .in. z okazji Dnia Edukacji Narodowej, Dnia Chłopaka, Andrzejek, Dnia Kobiet, Walentynek, dyskoteki integracyjne. - przygotowywanie kartek okolicznościowych, drobnych upominków. - pieczenie ciasta i przygotowywanie poczęstunków. - przygotowywanie dekoracji, - organizowanie konkursów. - organizowanie spotkań przy herbacie, - pieczenie kiełbasek, - wspólne pamiątkowe zdjęcia. |
na bieżąco na bieżąco |
opiekunowie SWI, sekcja kult.- ośw. opiekunowie, sekcja kulinarna, kulturalno - oświatowa. |
4. POMOC KOLEŻEŃSKA: a. Udzielanie pomocy w nauce - wzmacnianie więzi między wychowankami |
- organizowanie pomocy w odrabianiu prac domowych, uzupełnianie braków wiadomościach. |
w miarę potrzeby |
sekcja kult. - oświat. |
5. UDZIAŁ W ROZWIĄZYWANIU PROBLEMÓW: a. Łagodzenie sporów i rozstrzyganie konfliktów między wychowankami. |
- utworzenie i aktywne działanie Sądu Koleżeńskiego |
w miarę potrzeby |
kierownik internatu, opiekunowie SWI, kierownicy sekcji, przewodniczący SWI, zastępca przew. |
Program opracowały: Ewa Smużna , Anetta Bodasińska |